چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

مدارك لازم براي دادخواست اعسار از پرداخت مهريه

۹ بازديد

مطالبه مهريه حجم بسيار زيادي از پرونده هاي موجود در دادگاه ها را تشكيل مي دهد.به ويژه شرايط تقسيط مهريه و درخواست اعسار از پرداخت مهريه كه ابهامات و سوالات زيادي را پيش روي ما قرار داده است.

تقسيط مهريه در واقع پس از اعتراض زوج به عدم توانايي مالي در پرداخت يكباره مهريه و به دنبال آن ارائه دادخواست اعساراز پرداخت مهريه ايجاد مي گردد.

در اين نوشته شرايط تقسيط مهريه و درخواست اعسار از پرداخت مهريه در سال 99 را بررسي مي كنيم و به چگونگي اعتراض زوجه و نيز زوج را به اعلام راي دادگاه مي پردازيم.

اعسار از پرداخت مهريه

پس از دادخواست مطالبه مهريه ، دادگاه حكم به نفع زوجه صادر و زوج را مكلف به پرداخت مهريه مي كند. پس از آن زوج مي تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهريه را به دليل عدم توانايي در پرداخت مهريه به دادگاه ارائه نمايد.

مدعي اعسار مطابق ماده ۸ قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي بايد ليست كليه اموال خود را ضميه دادخواست براي ارائه به دادگاه كند.

اين اموال شامل ميزان وجوه نقد زوج نزد بانك ها يا موسسات مالي اعتباري، مشخصات دقيق حسابها و اموال منقول و غيرمنقول، كليه مطالباتي كه از اشخاص ثالث دارد و فهرست نقل و انتقالاتي كه از زمان يك سال قبل از طرح دعواي اعسار داشته مي شود.

همچنين شهادت نامه كتبي حداقل ۲ شاهد كه نسبت به وضعيت معيشت فرد اطلاع كافي داشته باشد بايد ضميمه دادخواست اعسار از پرداخت مهريه شود.

شاهدين بايد علاوه بر هويت ، شغل، ميزان درآمد، نحوه امرار معاش به اين امر تصريح كنند كه به مديون و وضعيت معيشت وي اطلاع كافي دارند.

پس از ثبت دادخواست اعسار دادگاه مكلف است با استعلام از مراجع ذي ربط و به هر نحو ديگر كه ممكن باشد نسبت به بررسي وضعيتمالي زوج جهت روشن شدن تكليف اعسار او اقدام كند.

مدارك لازم براي دادخواست اعسار از پرداخت مهريه

  • ارائه مدارك شناسايي
  • عقدنامه
  • معرفي ۲ شاهد عاقل و بالغ
  • ارائه ليست اموال
  • دادنامه محكوميت مهريه

 

منبع:https://dadmehromid.com/mehriye-divide/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.